Mobbing pesten stalken hetze

Stalking, belaging, hetze, samenzwering, belediging, bedreiging, cybercrime. mobbing, pesten

Plaats reactie
Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Mobbing pesten stalken hetze

Bericht door Eveline » 20-03-2010 22:07

Het is helemaal duidelijk als er een werkgever is die deze dingen niet openlijk aanmoedigt, maar wel achter deze dingen zit.
Spant mensen voor het karretje, doet uiterst vriendelijk tegen het slachtoffer en zogenaamd o zo begrijpend. Maar het enige doel is dat slachtoffer te isoleren van iedereen, zodat het alleen staand kan worden aangevallen, belachelijk gemaakt tegenover de collega's en stukje bij beetje als gevaarlijk wordt neergezet, als leugenachtig, lastig.
Het slachtoffer krijgt van de werkgever te horen dat er van zijn kant helemaal niets aan de hand is, dat hij graag heeft dat die werknemer daar is, weet dat die eerlijk en hardwerkend is.
Het is alleen bedoeld om zoveel mogelijk informatie over het slachtoffer te verzamelen om hem des te kwetsbaarder te maken.
Want al die punten zullen in het belachelijke worden getrokken om het slachtoffer nog meer onderuit te halen en te besmeuren.
De werkgever zal ook zeggen dat het slachtoffer zelf moet zorgen dat de verstoorde problemen met de collega's worden opgelost, dat hij die mensen maar moet benaderen, problemen uitpraten en dat de werkgever dat dan wel krijgt teruggekoppeld.
En hij zal eventuele zwakke punten extra belichten als dat waar zijn collega's over klagen. De werkgever heeft er geen moeite mee, zegt hij tegen het slachtoffer, maar de collega's willen daarom niet met het slachtoffer samenwerken.
Soms weten de collega's van niets, maar worden wel door het slachtoffer benaderd en het vertrouwen is weg.
Op het moment dat het slachtoffer die mensen stuk voor stuk benadert krijgt hij prompt van de baas of een aangewezen collega dreigende berichten dat hij onmiddellijk moet stoppen mensen te benaderen en dat die daarvan helemaal niet zijn gediend.
Dit zijn uiterst gemene spelletjes en technieken.

Als de werkgever het allemaal goed vindt moet hij zelf zo flink zijn het slachtoffer te vertellen wat er aan de hand is en niet gaan stoken.
Als je in dit soort situaties komt weet je dat er sprake is van mobbing en de werkgever helemaal niet van plan is dat zaken voor het slachtoffer worden opgelost. Integendeel, het is weer een mogelijkheid macht uit te oefenen.
Verdeel en heers.

Het kan zijn dat een dergelijke werkgever sterke psychopathische narcistische trekken heeft of erger.
Hou rekening met die mogelijkheid, omdat in vrijwel iedereen best wel een aantal narcistische trekken zitten, maar niet iedereen heeft ze in die mate ontwikkeld dat je echt kan spreken van een narcist.

Over narcisme staat een en ander in de rubriek Gezondheid.



Trap er niet in en probeer zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden ver van deze omgeving.

Mobbing en pesten op het werk is verboden bij wet en een werkgever moet er op toezien dat dit niet gebeurt, maar als dit door de werkgever zelf wordt aangezet is dat strafbaar maar is er ook echt geen normale oplossing te verwachten.

Het is bij wet verboden en een werkgever kan er zeker voor worden beboet, maar in vrijblijvende omgevingen en forums wordt het al helemaal een vogelvrije zaak omdat men zich daar niet aan deze wetten gebonden acht en zich jarenlang hartgrondig uitleeft.


Zoek hulp en begeleiding
Kijk in het andere topic hier naar meer informatie en hulpinstanties.
Blijf zeer zeker niet alleen ploeteren, want het kost je humeur en je gezondheid plus dat je vertrouwen in mensen een enorme deuk kan oplopen.
Trap er niet in om je collega's zoals de werkgever vraagt één voor één te benaderen maar probeer ze gezamenlijk te spreken te krijgen. Agendapunt bij een werkbespreking bijvoorbeeld. Niemand kan zich achter de ander verschuilen en iedereen hoort het gelijktijdig.
Dat is je kracht.
Maar zoek wel zo snel mogelijk een andere baan.

Meld het bedrijf ook aan bij hulpinstanties wat daar plaatsvindt.
De plaatselijke gezondheidsdiensten kunnen je de weg wijzen.
Neem dit soort dingen heel erg serieus en neem onmiddellijk stappen.
De huisarts weet ook de instanties en kan je zonodig verwijzen.

Hou vast aan je eigen eerlijkheid en integriteit. Maar laat geen snipper los over jezelf en waarmee je bezig bent in die werkomgeving.
Niets over je privéleven, want ga er van uit dat alles tegen je gebruikt gaat worden als het de mensen uitkomt en dat alles maar dan ook alles in het belachelijke zal worden getrokken en er gemeen over je zal worden geroddeld en gestookt.
Hou een logboek bij, zorg dat je de bewijzen hebt.
Je werkgever zal je tegenover je collega's uitmaken voor gek, gestoord, doorgedraaid, leugenachtig, onbetrouwbaar.
Noteer het in je logboek, maar doe er alles aan nergens op te reageren.
Het zegt niets over jou maar alles over die werkgever en de collega's die daar aan meedoen.

Bedenk dat collega's die zich hiervoor laten gebruiken zelf geen knip voor hun neus waard zijn en zeker niet eerlijk zijn tegenover jou.
Dus negeer hen net zo hard, hou de eer aan jezelf, reageer nergens op, probeer je werk zo goed mogelijk te doen tot je een andere baan hebt gevonden.
Blijf integer en trouw aan je zelf. Daar zit je kracht.
Als de bedrijfsarts onafhankelijk is zou je daar ook een gesprek kunnen aangaan, zodat men daar alvast op de hoogte is van wat er speelt. Dit in verband met eventuele latere schade claims.

Mocht dat een troost geven, bedenk dat jij anders bent en wel eerlijk, dat jij je niet laat gebruiken en voor karretjes spannen, anders dan je collega's die wel aan die smerige laag bij de grondse praktijken mee doen.
Die werkgever, die in zeker de helft van de gevallen de aanstichter is, blijft na jouw vertrek met de oneerlijke collega's achter en wie weet is hij zelf op zeker moment mikpunt als jij er niet meer bent.
Blijf sterk en trouw aan je zelf en zorg dat je niet alleen staat door je eigen omgeving en je eigen sociale netwerk te versterken.


Weet je dat Nederland en Finland bovenaan staan bij het fenomeen pesten en mobbing?
Alweer iets om niet trots op te zijn.
Zembla heeft er een reportage over gemaakt, die via hun website is te zien.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 20-03-2010 23:31

http://coachingaandenrijn.web-log.nl/mo ... _platform/

http://coachingaandenrijn.web-log.nl/mo ... laties.pdf

Als je op de sites rondkijkt en dit laatste pdf leest, zie je dat het heel duidelijk niet alleen in werkrelaties voorkomt, maar ook in vrijwilligers omgevingen, forums, waar mensen dan ook maar regelmatig contact hebben.

Ga er gerust van uit dat die mensen er geen traan om laten als jij je ongelukkig voelt en in het ergste geval zullen ze staan te juichen op je graf. Niemand heeft het gedaan maar ze voelen zich geweldig samen.
Gun ze die lol niet, kijk naar de uitgebreide site en nogmaals, zoek hulp.
Zij zijn er op uit jou te isoleren dus vertrouw niemand van je collega's meer. Echt niemand. Want ook die zijn zelf aan de beurt als jij weg bent.


Congres (H)erkennen van psychisch geweld op het werk
http://www.youtube.com/watch?v=1WX_2chhFsU

Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 21-03-2010 01:36

Het zijn juist vaak de aardige, vriendelijke mensen die wat in hun mars hebben die slachtoffer worden van dergelijk gedrag.
Jaloezie, mensen voelen zich bedreigd door die kennis en kunde, dat hun eigen mindere prestaties afsteken.
Ook de werkgever kan zich bedreigd voelen in zijn eigen kennis waar dat slachtoffer op bepaalde punten beter in is.
Dan zou hij overwicht kunnen verliezen.
Zonder er bij stil te staan dat nou eenmaal iedereen zijn eigen ontwikkeling en studie heeft en niemand op alle gebieden beter kan zijn.

Vroeger was er nog iets van teamgeest en collegialiteit, maar in tijden van onzekerheid en steeds meer banenverlies worden de ellebogen scherper en doen mensen graag hun werkgever een plezier, met doel daar een beloning voor te verwachten over de rug van het slachtoffer.

Stalking, mobbing, hetze, pesten.



Ga nooit aan jezelf twijfelen. Als jij eerlijk en integer bent, kan je niets worden verweten.
Ga beslist niet in de verdediging want je hebt niets om verantwoording over af te leggen en er valt jou niets te verwijten.
Twijfel niet aan je zelf, hoe hard ze jou ook van alles proberen te laten geloven.
De enige fout kis dat jij niet bij die laaghartige mensen past en dat je daar al te lang hebt gezeten. Dus zoek een andere baan zo snel je kan.
En voordat ze grip op je krijgen.

Het is niet jouw verlies, het is hun verlies, want zij raken jou kwijt en zullen een nieuw slachtoffer kiezen.
Alles gaat ten koste van het bedrijf waar dit plaatsvindt.
Ben je eenmaal veilig weg dan kan je overwegen een tegenaanval in te zetten, maar overweeg wel of je daar nog energie in wilt steken.


Als een werkgever en collega's zich dit soort uitspraken veroorloven en mensen voor hun karretje spannen dan is het toch duidelijk dat jij daar niet past.

Citaat opgestookte collega
Het is gewoon een gevaarlijk loeder en als ik haar ook maar ergens zie verschijnen, maak ik haar af....Evil or Very Mad
Ik wou dat ik wist waar ze woonde .... Twisted Evil

Citaat werkgever aan collega
Je moet alleen die XXXX aanpakken zodat ze alleen tegenover de vijand komt te staan en niet kan schuilen achter haar vriendjes.
Die anderen vinden het alleen maar leuk als in een groep wordt aangevallen, kunnen ze elkaar steunen dat schept een band. Rolling Eyes
Richt je blog maar even alleen op XXXXX en en laat het dan een voorbeeld zijn voor die anderen.

Citaat Werkgever
Ik heb weer contact met die domme XXXX. Die ga ik helemaal gebruiken en natuurlijk grondig misbruiken.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 26-04-2010 10:26

Houd er rekening mee, dat langdurig pesten en treiteren met alle stress van dien zeker de gezondheid van het slachtoffer op den duur zal aantasten.
Hoeveel afstand die er ook van probeert te nemen.

Waar dit aantoonbaar is, zal dit zeker tot forse schadeclaims leiden.

In een recent geval waar zeker sprake is van mobbing / pesten / treiteren / laster / smaad / najagen / belagen in eerste instantie om onduidelijke redenen aangezet door één persoon, die zoals bekend meer slachtoffers maakte en daar kennelijk een ziekelijk genoegen in schept.
(dadertype I, de sadistische psychopathische stalker)
Maar eerlijk gezegd gebruik ik mensen nu.. Wellicht beter gezegd : misbruik.....
Dus nu is het weer mijn taktiek... Uithoren en zonodig er gebruik van maken... Zonodig misbruik van maken, en gelet op datgene wat ik over me heen heb gekregen twijfel ik geen moment...
Zelfs een recente veroordeling wegens stalking en belaging met een proeftijd heeft deze houding niet veranderd, integendeel, de persoon is des te fanatieker één van de slachtoffers die zich het minst kan verdedigen extra gaan belagen en belasteren.
Er is gepoogd alles in der minne te schikken, maar de belager heeft dit uitsluitend gebruikt / misbruikt om het slachtoffer nog meer te kunnen treffen en belasteren.

Het is bekend dat deze belager diverse anderen voor het karretje heeft gespannen om de plannen uit te voeren, zodat de persoon zelf zogenaamd onschuldig overkomt. Het slachtoffer wordt daarbij schijnbaar van alle kanten aangevallen en moet als schuldig overkomen van zaken die totaal niet aan de orde zijn.
De strategie van de belager is te pogen het slachtoffer volledig te isoleren van alle anderen, zodat deze des te kwetsbaarder wordt en zich zonder hulp van anderen niet zal kunnen verdedigen.

Stop een hond in een kooi en ga van alle kanten er in prikken, en klaag dan dat die hond blaft en probeert terug te bijten. Zeg dan dat de hond fout is omdat die bijt. Maar wees eens zo eerlijk om er bij te vertellen wat daar allemaal aan vooraf is gegaan en nog steeds gebeurt.

http://honingpot.forum2go.nl/post9706.html#9706

Kijk niet gek op als dat slachtoffer alle bewijzen verzamelt en doorgeeft aan instanties.

Het hele rijtje komt aan de beurt, van degene die de aanzet geeft, belaagt, tot al diegenen die zijn meegegaan om dat te stimuleren.
Degene die aangeeft een mooi artikel te hebben geschreven waaruit iedereen mag putten om zoveel mogelijk laster online te gooien, mede om de oorspronkelijke belager te stimuleren voor nieuwe aanvallen, weblogs hebben gemaakt op verzoek van de belager, anderen aanzetten in smadelijke discussies tot nog meer zieke fantasieën, de stokers, degenen die worden aangezet om het beoogde slachtoffer tot pispaal en ongeloofwaardig te maken met nog meer intimidaties en leugens, degenen die aanzetten om het slachtoffer op te sporen om ook fysiek geweld aan te doen.
De stimulator schroomt ook geen vuurwapengeweld te stimuleren.

Degenen die zeggen eerst jampotten in de oogkassen te duwen om het slachtoffer blind te maken, door vrienden van een hoge flat te laten gooien en niet te rusten voordat de persoon in een urn onder grafzerk 999 ligt.
Redenen onbekend. Het schijnt dat jaloezie de oorzaak is.
Al die verhalen zijn volledig bekend en opgeslagen bij instanties.

Ook de gevolgen zijn bekend en zullen leiden tot een wel heel grote schadeclaim.

De aanstichter van dit alles ...<knip> .... wordt vervolgd.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 03-05-2010 23:29

En het gaat maar door.
Nog steeds (ex)collega's opzetten tegen het slachtoffer, vooral totaal geen eigen leven gunnen en rust. Intimidaties, belasteren, beschuldigen van de meest lasterlijke en strafbare feiten, waar het slachtoffer aantoonbaar part noch deel aan kan hebben, met de beste wil ter wereld niet.
De collega's voelen zich steeds belangrijker en lopen steeds verder naast hun schoenen en weten van gekkigheid niet welke bizarre roddels en beschuldigingen ze over de persoon moeten rondvertellen en vooral anderen laten geloven. Vooral de werkgever.
De geloofwaardigheid van het slachtoffer wordt vole3dig afgebroken zodat de collega's volledig manipuleerbaar voor het karretje zijn gespannen en nooit de echte waarheid bij het slachtoffer zullen gaan halen.

De collega's weten dat de werkgever en andere collega's niet bepaald gelukkig met hen waren en allerlei terechte verwijten hadden over belangrijk doen, eigenmachtig optreden, stemmingmakerij, macho uithangen omdat het zo leuk staat voor vrienden en bekenden, en in feite de werkomgeving misbruiken voor geleuter over eigen hobbies, enz.
Op deze manier probeert zo'n collega zich alsnog in een goed blaadje te zetten.
En ten koste van het slachtoffer wat werkelijk overal buiten staat. Die krijgt alleen rare roddels te horen maar niet waarvan men dan wordt beschuldigd.

De pc of account van het slachtoffer wordt misbruikt, maar klachten daarover van het slachtoffer worden volkomen genegeerd.
Immers, als het uitkomt, zal men het slachtoffer dan kunnen beschuldigen van allerlei "misdaden" die men zelf heeft begaan en daarom daarvan ook zo uitstekend op de hoogte is, maar het slachtoffer wordt ervan beschuldigd.

Het slachtoffer mag onder geen beding gelijk kunnen hebben, want daar staat en valt het hele plan mee.

Nog een hele aardige: de werkgever geeft of belooft het slachtoffer wat faciliteiten, maar bezweert deze niet aan anderen bekend te maken. Dus het slachtoffer houdt zijn mond. Als de faciliteiten niet komen kan hij er niet over klagen want hij moest immers zijn mond houden. en komen ze wel dan houdt hij er ook zijn mond over en maakt er misschien gebruik van als hij tenminste weet dat die mogelijkheden inmiddels zijn ingegaan.

Wordt het door de andere onderzoekende collega ontdekt en maakt die er lawaai over dan weet het slachtoffer van niks (instructie, en niet op de hoogte dat het al was ingegaan) en de werkgever ontkent het in alle toonaarden.
Om zo de collega's tegen elkaar uit te spelen.
Succes verzekerd.
Verdeel en heers.

Wordt het de werkgever die de faciliteiten verstrekte te heet onder de voeten van alle bewijzen dan zal hij zeer zeker het slachtoffer dat al lang volledig buiten beeld is uiterst verdacht maken, terwijl hij donders goed zijn eigen rol weet en van de collega.


De collega draait dingen terug die de werkgever mogelijk heeft afgesproken of ingesteld zonder de werkgever daarbij te betrekken dat die collega ze eigenmachtig terugdraait.
Want die voelt zich aangetast in zijn eigen belangrijk zijn.

Met beschuldigingen van strafbare feiten is zo´n collega nou net te ver gegaan.
Dit zijn strafbare manieren om iemand te sarren en te pogen paranoia te maken.
Er is een duidelijk anti-mobbing beleid en dergelijk gesar zal ook zeker moeten worden aangegeven bij instanties.

Wordt vervolgd.......
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 04-05-2010 09:27

Vanochtend op Goedemorgen Nederland werd dit onderwerp besproken.
Uit onderzoek op de Universiteit van Twente in samenwerking met CNV blijkt één op de vijf werknemers te maken te heeft met pesten op het werk.
Dit is zeer ernstig. Ook zeer slecht voor de economie. Het laatste waar we in deze ernstige tijden behoefte aan hebben.


Het betreft dit onderzoek.

http://www.ibr.utwente.nl/icrisp/icrisp ... ritsma.pdf


De gehele thesis van Petra Jorritsma over dit onderwerp.


‘Abusive leadership’, de rol van de organisatiecultuur en de leiderschapsstijl’

P.Y. Jorritsma BSc
Augustus 2009
Universiteit Twente
Vakgroep Arbeid en Organisatie Psychologie
1e begeleider: dr. E. Giebels
2e begeleider: dr. N. Torka


Samenvatting
In totaal hebben 971 medewerkers deelgenomen aan dit onderzoek naar de relatie tussen
arbeidsconflicten en ‘abusive leadership’, in de betekenis van vijandige acties of reacties
van een hiërarchisch machtiger leidinggevende richting een minder machtige
ondergeschikte, en de mate waarin de organisatiecultuur en de leiderschapsstijl hierop
invloed hebben. Daarnaast is onderzocht in hoeverre ‘abusive leadership’ samenhangt
met mentaal verzuim van werknemers en met een aantal andere intrapsychische en
interpersoonlijke effecten.
De resultaten laten duidelijk zien dat conflicten met de leidinggevende
samenhangen met ‘abusive leadership’. In overeenkomst met de verwachtingen, blijkt de
relatie zwakker tussen conflicten en ‘abusive leadership’ bij de aanwezigheid van een
ondersteunende organisatiecultuur of van een transformationele leiderschapsstijl. Een
ondersteunende cultuur wordt gekenmerkt door een open, harmonieuze omgeving, waarin
‘familiewaarden’ worden opgeroepen (Wallach, 1983). Transformationele leiders
stimuleren werknemers om hun waarden, normen en overtuigingen te veranderen opdat
ze beter presteren (Bass, Riggio, 2006). De relatie tussen conflicten en ‘abusive
leadership’ wordt versterkt door een autoritaire leiderschapsstijl. Een autoritaire
leidinggevende heeft absolute autoriteit en controle over zijn ondergeschikten en eist
onbetwistbare gehoorzaamheid van ondergeschikten’ (Cheng, Chou, Wu, Hwang & Farh,
2004). Voor een competitieve organisatiecultuur werden, in tegenstelling tot wat is
verwacht, geen modererende effecten gevonden. Een competitieve cultuur is sterk
resultaatgericht, het werk zien af te krijgen is de grootste zorg, terwijl medewerkers
worden beloond om elkaar te overtreffen en sterk te concurreren (Wallach, 1983).
Verder blijkt abusive leadership positief samen te hangen met mentaal verzuim.
Het meer exploratief onderzoek naar intrapsychische en interpersoonlijke gedragseffecten
laat onder andere verschillen zien tussen gedragingen van werknemers die gesproken
hebben met een vertrouwenspersoon binnen de eigen organisatie en diegenen die
gesproken hebben met de vakbond. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen
lijdende en strijdende slachtoffers. Lijdende slachtoffers voelen zich meer depressief,
twijfelen over zichzelf en passen zich zoveel mogelijk aan de leidinggevende aan. Een
strijdend slachtoffer is strijdlustiger, wil samen met de leidinggevende een oplossing
zoeken en gaat sneller het gevecht aan met de leidinggevende. Wanneer werknemers
zichzelf zien als een lijdend slachtoffer, dan spreken zij eerder met een
vertrouwenspersoon. Wanneer zij zichzelf zien als een strijdend slachtoffer, doen zij
eerder een beroep op de vakbond, een andere leidinggevende of collega’s.


Lees het hele onderzoek op de link bovenaan.


Verder
veel zoekresultaten in google
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 07-05-2010 13:40

Een werkgever doet er goed aan heel goed te zien wat er speelt.
Is hij zelf de aanstichter van alle ellende voor het slachtoffer dan zal hij het met genoegen gadeslaan.
Zal het stimuleren, werknemers tips geven hoe ze hun collega het beste kunnen treffen, zal niet schromen persoonlijke, vertrouwelijk verkregen informatie over het slachtoffer daarvoor beschikbaar te stellen. Of die informatie nou juist is of straal verzonnen.

Om het slachtoffer nog verder te isoleren zal men op alles wat er mis gaat bij dat bedrijf de schuld geven aan dat slachtoffer. Een collega krijgt bijvoorbeeld pest- en dreigtelefoontjes en die moet natuurlijk denken, dat dit acties zijn van het slachtoffer. De opbeller doet zich voor als dat slachtoffer. Het slachtoffer zelf krijgt ook allerhande ellende aan telefoonterreur en emails, maar als die daarover klaagt wordt daar niet naar geluisterd, wordt niet geloofd, wordt afgedaan dat die dit natuurlijk verzint om zichzelf vrij te pleiten van ellende die anderen overkomt.

Er wordt spammail verstuurd, bijvoorbeeld via anonieme mailers, of men schroomt niet in te breken in de computer van het slachtoffer om via die weg spam te verzenden en bewijs te creëren dat het door het slachtoffer zou zijn verzonden, of men draait zijn hand niet om, om op andere manieren bewijs te creëren.
Men stuurt desnoods veel spam aan zichzelf via dergelijke omwegen of mails met bedreigingen en andere onzin, die van het slachtoffer afkomstig zou moeten kunnen zijn.
Er wordt druk geknipt en geplakt, IP adressen ingeplakt en dat moet dan als bewijs dienen.

Ook dingen die totaal nooit zijn gebeurd worden roondgestrooid, in die bedrijfscultuur worden mensen aangemoedigd de wildste verzinsels aan te dragen en het slachtoffer zo grof mogelijk te bedreigen en te intimideren.

Belangrijk punt is dat het slachtoffer beslist onkundig wordt gelaten van deze acties, zodat die zich niet kan verdedigen en zelf op onderzoek kan gaan naar de oorsprong van al die terreur.
Het gaat om het bewust en stelselmatig isoleren van het slachtoffer, de geloofwaardigheid op alle fronten aan te tasten, de persoon als voorbeeld neer te zetten dat dit jou ook kan gebeuren als men eenmaal iemand tot pispaal heeft verklaard enz.
Verdeel en heers.

Een ander element wat heel gemakkelijk kan gebeuren is dat collega's die het minder nauw nemen met regels en normen zich werkelijk gaan uitleven in overtredingen en zich indekken, daarbij ervoor zorgen dat het slachtoffer alle schuld krijgt als er iets wordt ontdekt van die overtredingen.

In eerste instantie worden dergelijke ontdekkingen toegeschreven aan bijvoorbeeld softwarefouten, systeemstoringen, als het om het meest kwetsbare van een bedrijf gaat, de computersystemen.
De collega met niet al te fraaie bedoelingen speelt wat minder belangrijke maar wel vertrouwelijke informatie op die illegale wijze verkregen aan het slachtoffer toe, om zogenaamd een band te smeden.
De bedoeling is dat de handige collega, het slachtoffer, wat informatie daaruit aandraagt hoe de collega aan alle informatie kan komen, bijvoorbeeld in de root op het systeem of op de server zelfs.
Wordt het ontdekt, dan heeft het slachtoffer het gedaan, want die heeft immers die informatie verstrekt?

De collega heeft zelf al lang in de root en via de server in het systeem rondgekeken, want daar komt immers de informatie vandaan die aan het slachtoffer is verstrekt in eerste instantie? Al wordt dat natuurlijk ontkend.
Het slachtoffer heeft zijn mond gehouden, gezien dat er vreemde namen ingelogd stonden met alle mogelijkheden van admins, en de webmaster zelf terwijl die juist op dat tijdstip onmogelijk aanwezig kon zijn zoals bekend.
Maar het slachtoffer houdt zijn mond en doet er niets mee, omdat het immers zijn taak niet is en vanwege alle problemen die er al zijn gemaakt bemoeit die zich werkelijk nergens mee.

De collega brengt veranderingen aan in het systeem, al of niet bewust, waarschijnlijk met opzet, en zegt aan de werkgever het slachtoffer maar buiten het systeem te houden wegens twijfels over diens betrouwbaarheid, zoals al die rare gebeurtenissen immers aangeven de laatste tijd en het is maar goed dat die collega dat allemaal in de gaten houdt. Die hoopt daarmee allerlei privileges te verwerven zodat wat hij nu allemaal illegaal heeft gedaan veel gemakkelijker officieel tot zijn mogelijkheden gaat behoren.

Vervolgens "ontdekt" deze collega zogenaamd deze misstanden en geeft daarvan uiteraard weer het slachtoffer de schuld, die hoewel volledig buitengesloten ongetwijfeld het systeem illegaal is binnengedrongen, want die had immers precies verteld hoe dat werkte? De werkgever moet toch maar blij zijn dat de collega dat allemaal heeft ontdekt en de mogelijkheden voor het slachtoffer volledig geblokkeerd voordat die er misbruik van heeft kunnen maken. Of er werkelijk iets mis is geweest wordt in het midden gelaten natuurlijk.

Natuurlijk is het zogenaamde vertrouwelijk overleg met het slachtoffer al lang verbroken, want die is immers niet meer nodig? De collega zit in het systeem, slachtoffer krijgt bij ontdekking alle schuld, is niet op de hoogte van ontwikkelingen dus kan nu worden afgevoerd.

De collega doet wat de werkgever verwacht en denkt zich in om het officieel te maken over de rug van het slachtoffer.

Zelfs al is het slachtoffer al lang weg, in een nieuwe baan, dan nog wordt dat slachtoffer nagejaagd met allerlei beschuldigingen en liefst zorgt men dat de nieuwe werkgever daarvan op de hoogte raakt, wat voor onbetrouwbaar figuur die heeft aangenomen. Want het slachtoffer mag zich op geen enkele manier kunnen rehabiliteren, omdat dan de oude werkgever en de collega('s) door de mand vallen.
Zolang het slachtoffer bestaat vormt deze een potentieel gevaar voor deze mensen.

Al met al, een zieke omgeving, al of niet veroorzaakt door de werkgever, of door iemand die wel zo verschrikkelijk door de mand valt voor mensen die hun ogen en oren wel open hebben maar probeert door te gaan na het slachtoffer daarvoor eerst uit de weg te hebben geruimd.

Denk je dat dit een bedenksel is?
Nee het is maar een klein onderdeel van een doordacht plan.
Gelukkig is de werkgever aansprakelijk voor al deze zaken in zijn bedrijf.
Of het nou een werkomgeving is met betaalde banen of een omgeving van vrijwilligerswerk.
Juist in de vrijwillige omgevingen komt heel veel van dit soort machtsspelletjes en misbruik voor.
Als de wetgever en overheid het al niet kan bijhouden in de werkomgeving, waar één op de vijf werknemers met pesten en mobbing heeft te maken, hoe kan men dan de omgeving van vrijwilligerswerk in de gaten houden?
Er zijn daar immers minder professionele regels en personen tot wie je je kan wenden, binnen het bedrijf dus word je al gedwongen naar politie en rechtshulp te stappen. En het moet wel heel erg de spuigaten uitlopen wil je deze stappen doen.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 07-05-2010 18:49

In een ander boek werd een praktijkvoorbeeld gegeven van iemand die binnen de relatie nogal was uitgebuit, vooral financieel, en feitelijk als bron van inkomsten en huissloof werd misbruikt.

Dat is iets tussen die personen zelf zou je denken en zou niks met de werkomgeving te maken mogen hebben.

Er lekt altijd wel iets uit van persoonlijke omstandigheden. In dit geval was de weinig assertieve partner, met die hulpvaardige levensinstelling, ook nog slachtoffer in de organisatie. De vervelende klusjes waarvoor je echt je best moest doen gingen die kant op, terwijl op het moment dat het interessant werd collega's ermee gingen scoren.
Dit kostte carièreperspectieven, promoties, ondanks studie en meerkennis steeds er naast zitten, terwijl collega's door gebrek aan gewicht omhoogstegen, ook in betaling, voor minder prestaties.

Dan had die persoon maar beter op zijn tellen moeten letten, was de mening. En die werd object van gesar en hetzes enz. Want ook de leiding zag wel dat dingen niet klopten, maar hadden niet het lef om zaken recht te zetten. Immers de niet-assertieve collega was weinig probleem, en zouden ze ingrijpen dan kregen ze de personen met de grote monden tegenover zich.
Veel gemakkelijker bij reorganisaties die niet-assertieve persoon er uit te laten vallen, dan was die rimpel gladgestreken.
En achteraf natuurlijk alle fouten die aan het licht kwamen omdat die persoon ze niet meer kon oplossen van de anderen aan die vertrokken collega toeschrijven.

Oftewel: probeer assertiever te worden, minder sociaal, je collega's zijn dat kennelijk ook niet tegen jou. Het is momenteel allemaal ikke en de rest kan stikken, de hele mentaliteit overal.
Hulpvaardigheid wordt niet meer in dank afgenomen, immers je toont de onvolkomenheid van de ander. Terwijl vroeger hulp vragen en voor wat hoort wat juist heel gewoon was. Ook onder collega's. Het was zelfs een groot pluspunt bij beoordelingen. Nu een potentieel gevaar voor misbruik van je goedheid.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Bart
Bijenkind
Bijenkind
Berichten: 53
Lid geworden op: 10-03-2010 15:07

Bericht door Bart » 08-05-2010 16:06

If you can't beat them, join them.

Dat is het vaak.
Er bij laten horen, uithoren, gebruiken, misbruiken en tot algemeen slachtoffer maken. En omdat die tot pispaal is gemaakt gelijk als onbetrouwbaar bestempelen. Zo wast iedereen zijn handen in onschuld.
"Ik was het niet, ze denken er allemaal zo over. Als die dat zeggen wie ben ik dan om dat niet te geloven?"
Dat ze allemaal liegen dat ze barsten is bekend.

Eveline
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Beheerder /Assistent bijenkoningin
Berichten: 4425
Lid geworden op: 20-12-2008 12:27

Bericht door Eveline » 08-05-2010 16:29

Ahhh! een koekoeksjong! Nou snap ik hem.
Mail Beheer
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy
enough people to make it worth the effort.

Plaats reactie